Sněhulák z vatových tamponků a skládaná sněženka z papíru

Logické nebo tvůrčí zadání ve výtvarné výchově?

Když se nás někdo zeptá, jaké myšlení chceme u našich žáků ve výtvarce rozvíjet, asi bez zaváhání odpovíme, že to tvůrčí. Logické ať se učí v jiných předmětech. Jenže jak to běžne vypadá s našimi výtvarnými zadáními?


Je jaro, všude kvetou kytky a já si říkám, že by to bylo dobré téma pro výtvarku. Proč? Je to všude kolem nás, je to typické pro momentální roční období, je to klasika? Jak zvolit správné téma si můžete přečíst zde. Zalovím v hlavě a vzpomínám, co jsem na téma jaro a kytky už někdy dělala, co se osvědčilo a co ne. Pak se rozhodnu, že by to chtělo něco nového. Kde tedy hledat inspiraci? Je fajn si zajít do knihovny a prolistovávat se voňavými knížkami, ale kdo z nás na to má čas? Na internetu stačí zadat téma a hned se mi objeví spousta a spousta nápadů, jak moje téma zpracovat. Vidím na fotkách hotové výtvory a leckdy i návody, jak k nim dojít. Tak si jeden nápad vyberu, doma vyzkouším a už s tím jdu do třídy:


„Máme už jaro, děti, všude kvetou kytičky, a my si dneska vyrobíme takovou hezkou jarní kytičku – sněženku. Nebudeme jí ale malovat, budeme ji skládat z papíru. Koukněte, jak se to dělá... A děti lépe či hůře vyrábí ty stejné sněženky."


Anebo je libo zimní téma? Co takhle sněhulák vyrobený nalepením vatových tamponků na černý papír? „A ještě si k němu děti domalujte bílou křídou sníh…“


Poznáváte se? Říkáte si, co je na tom špatně?


Takto vytvořený sněhulák přeci není špatný. Je použit netradiční materiál na koule - vatové tamponky, které svou jemností můžou připomínat nadýchaný čerstvě napadaný sníh. Je vhodně zvolená barva čtvrtky i technika doplňkové kresby na ni. Dílo spojuje plošnou i prostorovou tvorbu a dokonce zapojuje hmat.


Jenže kdo vlastně použil tvůrčí myšlení? Kdo byl skutečně kreativní? Žáci či paní učitelka? V tomto případě dokonce ani jeden z nich. Všichni použili jen logické myšlení, při kterém podle návodu, instrukcí, vyrobili požadovanou věc. Používali sice kreativní prostředky (papír, lepidlo, pastelky), ale ne kreativní mysl! Skutečně kreativní byl zde ten neznámý tvůrce, který vymyslel, že tvar květu sněženky se dá moc hezky a jednoduše poskládat z papíru, anebo že kulaté vatové tamponky připomínají koule sněhuláka, a dal svůj nápad na internet.


Pojďme tedy role otočit. Přestaňme kopírovat, začněme sami tvořit! Anebo nechme tvořit žáky a my jen spokojeně přihlížejme jejich kreativitě.


Už máte chuť začít?


Pokračujte třeba na další článek:


Nebo zažijte kreativní tvorbu na vlastní kůži a zůčastněte se některého z mých workshopů







18 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Co když nedokážu vytvořit nic hezkého?

Raději budu tvořit to, co už je osvědčené, že to je hezké a líbí se mi to. Nechci riskovat, že budu věnovat svůj čas něčemu, co možná nedopadne dobře... Risk je zisk. Co vlastně můžeme ztratit? Peníze

Já nevim, co mám dělat...

Co když děti nevědí, co mají tvořit? Zadám jim téma a oni nevědí, co s ním. A pak začnou kopírovat od spolužáků, kteří třeba už řešení našli. Nebo jim ukážu příklad a pak ho všichni kopírují. I kreati