top of page

SKUTEČNÁ KREATIVITA

​Kreativita znamená z jedné věci udělat jinou - třeba z kolíčku na prádlo udělat ptáka. Zkrátka dát věci nový, originální význam. A jestli to bude kus hlíny, čtvrtka nebo právě ten kolíček, je už jen otázka výběru...

Jenže když si najdu předlohu a tu okopíruji, tak vůbec nepoužiji vlastní tvůrčí myšlení. Jen si procvičím svou zručnost a schopnost postupovat podle návodu...

Oba pánové dostanou stejný úkol - sehnat dětem domeček na hraní.

 

Inženýr Vašek koupí domeček zabalený v krabici a doma ho podle návodu sestaví. Kutil Pepa zajde do stodoly a z nalezeného materiálu začne domeček vyrábět.

Kdo z nich použil logické a kdo tvůrčí myšlení?

skutečná kreativita a

VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Učitel: dnes si vytvoříme sněhuláka. Budeme k tomu používat vatové tamponky, které nalepíme na černou čtvrtku a uhlem domalujeme knoflíky, oči a pusu. Kolem sněhuláka můžete bílou křídou domalovat sníh.

Budou žáci používat tvůrčí nebo logické myšlení?

 

Kdo byl vlastně kreativní, učitel nebo žáci?

Jde to i jinak!

 

Jaké to je, když sahám na sníh holýma rukama? Co cítím? Chlad/teplo, hebkost/tvrdost, mokro,atd. Jaký materiál z výběru (vlna, modelína, písek, sliz, houbičky na nádobí, oblázky, atd) má stejné vlastnosti? Který materiál by na omak byl stejný jako sníh? Dokážu z tohoto materiálu vytvořit sněhuláka? Bude moci vypadat jako sněhulák ze sněhu? Jak se kvůli jinému materiálu změní tvar, vlastnosti, velikost sněhuláka? Pojmenuj svého nového sněhuláka/tvora, popiš jeho vlastnosti, vymysli k němu klidně i příběh a hlavně ho vytvoř.

IMG_20200414_131923.jpg

Co brání skutečně kreativní tvorbě?

 

Najít v sobě sílu být kreativní, nebo učit žáky kreativitě, není vůbec jednoduchá věc. Potýkáme se s mnoha překážkami a pokud nemáme dost sil, chuti a vědomostí, snadno se necháme odradit. Proto každý, kdo chce být SKUTEČNĚ KREATIVNÍ a každý učitel, který učí kreativitě, potřebuje PODPORU!

 

Sledujte můj BLOG, kde s vámi sdílím své poznatky z výtvarných hodin, na kterých aplikuji svou metodu výuky kreativity.

Co když výsledek mé kreativní tvorby není dobrý?

Tak jsem něco skutečně vytvořil, nebo můj žák něco vytvořil, ale výsledek stojí za starou belu. Co teď s tím? Otevřel jsem svůj vnitřní svět a to, co z něj vylezlo, je děs!

Povolené kopírování

Kdy je kopírování na místě? Kdy slouží k dobrému účelu a nedusí kreativitu? Tehdy, kdy předlohu využijeme čistě jako studijní materiál, který nás jednak zdokonalí v technice a jednak představí tvorbu druhých.

Není vlastně nic špatného učit se od ostatních. Škoda je, když nabyté vědomosti nevyužijeme pro vlastní nápad!

bottom of page